Positiivinen pedagogiikka ja tunnetaidot
Positiivisessa pedagogiikassa halutaan tukea oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia.Positiivisen pedagogiikan kautta lapsi nähdään aktiivisena toimijana ja hänen vahvuutensa nostetaan esille tietoisesti. Oppilaille opetetaan mm. tunnetaitoja ja tunnistamaan omia vahvuuksiaan.
Yhdessä pianolla kirjat sisältävät tunnetaitokortit, joita voidaan käyttää tukemaan opetuksessa tunteiden ilmaisua, nimeämistä ja sanoittamista. Materiaali antaa lukuisia erilaisia mahdollisuuksia korttien käyttöön. Musiikki on tunteiden kieli, ja kortteja voidaan käyttää kappaleiden tunnetiloja pohdittaessa. Esiintymisvalmennuksessa omien tunteiden läpikäyminen auttaa kohtaamaan esiintymisiä. Kortteja voidaan käyttää myös inpiraation lähteenä improvisoinnissa ja säveltämisessä sekä tarinankerronnassa.
Onnistumisten polku auttaa oppilaita miettimään, missä he onnistuivat tunnin aikana. Kirja houkuttelee lasta reflektoimaan omaa toimintaansa, ja miettimään esimerkiksi harjoittelussa sitä, miten harjoittelu on sujunut. Esiintymiset ovat luonteva osa harrastusta, ja Affen kaulaliina kuvaa hyvin sitä, miten esiintymiset muodostavat kokonaisuuden.




