Oppikirjat

YHDESSÄ PIANOLLA – GRIEGIN LUMOISSA
Kirja sisältää neli-kuusikätisiä sovituksia Edvard Griegin pianokappaleista. Kaikki kappaleet voidaan soittaa nelikätisesti ja sen lisäksi kappaleissa on stemma kuusikätisversioon. Kirjassa on myös tarina pohjautuen Griegin säveltämään Peer Gynt sarjaan. Sovitusten ja tarinan lisäksi kirja sisältää erilaisia improvisointiharjoituksia.


YHDESSÄ IMPROILLEN 1
Kirja sisältää ryhmäytymis- ja improvisointitehtäviä soitonopetuksen ryhmätunneille kaikenikäisille soittajille. Joulukalenterissa seikkaillaan Korvatunturilla ja pakopelissä tutustutaan Chopinin elämään ja teoksiin.


Yhdessä pianolla Joulukirja
Tsaikovskin Pähkinänsärkijä-sarja voidaan soittaa joko nelikätisesti tai kahdella pianolla kahdeksankätisesti. Sovituksiin on pyritty kiteyttämään sarjan musiikista kaikki oleellinen kauniisti soivassa muodossa. Sarja soveltuu eritasoisille soittajille, sillä 1. piano sopii hieman pidempään soittaneille, kun taas 2. pianon stemmat ovat selkeästi helpompia sopien alkeet hallitseville soittajille. Pähkinänsärkijä-sarjan esitystä konserteissa voidaan elävöittää kertojan lukemalla tarinalla, joka on lyhennelmä E. T. A Hoffmannin alkuperäisestä ja joka löytyy kirjasta sekä kauniilla kuvilla, joka on ladattavissa nettisivuiltamme Materiaalit-välilehdeltä.
Kirjalla on myös oma kanava YouTubessa.


Yhdessä pianolla Pianistin tehtäväkirja 1
Kirja sisältää tehtäviä, jotka tukevat pianonsoiton alkuvaihetta. Tehtävissä harjoitellaan valkoisten koskettimien nimiä, nuottien aika-arvoja ja nuottien lukemista. Kirja soveltuu niin pianon ryhmätunneille kuin yksilötunneille.

Yhdessä pianolla Oppilaan kirja
Kamarimusiikki erilaisissa kokoonpanoissa on ollut meille rakasta jo pienestä pitäen. Valmistuttuamme pianopedagogeiksi on ollut luontevaa opettaa pianisteille myös yhteissoittoa. Pianonsoiton opiskelijoille yksilöopetus on tärkeä kulmakivi perustaitojen kehittämisessä. Piano on kuitenkin hyvin monipuolinen soitin; klassisen soolo-, kamarimusiikki- ja orkesteriohjelmiston lisäksi piano on tärkeä elementti myös rytmimusiikin eri genreissä. Ryhmätunnit ovat oiva tilaisuus tutustua pianon moniin mahdollisuuksiin ja luoda myös itse uutta. Sen lisäksi ne luovat yhteishenkeä pianisteille, mikä innostaa eteenpäin opinnoissa. Esiintymistä on mukavaa ja turvallista harjoitella ryhmätuntien rennossa ja kannustavassa ilmapiirissä.Halusimme kirjaamme mukaan kissan seikkailemaan yhdessä lasten kanssa. Affe-kissa sai nimensä affektista – musiikin herättämästä tunnetilasta. Affen kaveri Jatsi muistuttaa kirjan tekijälle ja kuvittajalle läheisestä edesmenneestä kissasta. Musiikissa ilmaisu ja tunteet ovat tärkeässä roolissa ja halusimme tuoda lapsille siihen konkretiaa tunnetaitokorttien myötä. Tunnetaitokorttien avulla oppilaat voivat pohtia ja jäsentää omaa suhdettaan musiikkiin, harjoitteluun ja esiintymiseen. Harjoittelupäiväkirjoissa, joissa oppilas värittää jokaisen harjoittelun jälkeen jonkin kuvion, tavoitteena on saada oppilas reflektoimaan omaa toimintaansa. Värittäminen ei ole se tärkein asia vaan se, minkä värin oppilas valitsee ja miksi. Mitä se väri kertoo harjoittelusta? Miltä harjoittelu tuntui? Mistä se johtui?
Yhdessä pianolla -kirjan kappaleet koostuvat tuttujen kansanlaulujen ja klassisen musiikin teosten sovituksista sekä sävellyksistämme, joissa on kuultavissa klassisen musiikin eri tyylikausia sekä rytmimusiikin eri tyylilajeja. Musiikinhistoria integroituu tällä tavalla luontevasti soitonopetukseen. Yhdessä pianolla -kirjaan liittyy myös YouTube-kanava, josta löytyy tallenteita avuksi kappaleiden harjoitteluun ja vinkkejä improvisointi- ja sävellysharjoituksiin.
Sävellystehtävissä otetaan ensiaskeleita säveltämiseen. Luodaan omia melodioita rytmi-, sävel- ja melodiakorttien avulla. Lisäksi kokeillaan tarinasäveltämistä ja kappaleen tekemistä valmiiseen pohjaan. Tilaa on myös omille kokeiluille. Yhdessä pianolla -kirja sisältää melodia-, sävel- ja rytmikortit, joita tarvitaan improvisointi- ja sävellystehtävissä. Niitä voi toki soveltaa opetukseen myös esim. apuvälineenä rytmien ja nuottien opetteluun, vaikkapa muistipeliä pelaten. Kortteja on paljon, ja ne kannattaa säilyttää esimerkiksi erillisissä pienissä pusseissa, jotta ne pysyvät tallessa. Niistä voi myös tehdä magneetteja kiinnittämällä kortit magneettitarraan.
Musiikillinen löytöretki Affen ja Jatsin seurassa voi alkaa. Yhteissoiton iloa ja luovia hetkiä!






Yhdessä pianolla Opettajan opas
Yhdessä pianolla opettajan opas sai alkunsa innostamme kehittää pianonsoiton ryhmätunteja. Paitsi yhteissoiton harjoitteluun, ryhmätunnit ovat myös oiva tilaisuus harjoitella esiintymistä sekä antaa ja saada vertaispalautetta. Soitonopiskeluun liittyy paljon yksinäistä työskentelyä, ryhmätunneilla puolestaan oppilas saa kokemuksen yhdessä tekemisestä ja kuulumisesta ryhmään. Sopiva ryhmäkoko riippuu tilanteesta ja käytettävissä olevista opetustiloista. Yhdessä pianolla opettajan opasta voidaan soveltuvin osin käyttää myös muiden instrumenttien ryhmätunneilla. Kirja sisältää erilaisia vinkkejä siitä, mitä ryhmätunneilla voidaan tehdä. Aihealueita ovat yhteissoitto, säveltäminen ja improvisointi. Myös prima vista- soitto, tunnetaidot, sekä harjoittelu ovat valitsemiamme teemoja. Lisäksi opas sisältää myös esimerkkejä siitä, miten musiikin historian opiskelun voi integroida soittotunteihin. Oppaassa on ohjeet draamakasvatuksen työtavoilla toteutettuun Les Six- ryhmästä kertovaan musiikkinäytelmään. Vastaavan projektin voi toteuttaa muillakin teemoilla. Aikapolulla oppilaat pääsevät tekemään aikamatkan läpi musiikin historian tyylikausien.Musiikissa ilmaisu ja tunteet ovat tärkeässä roolissa ja halusimme tuoda lapsille siihen konkretiaa tunnetaitokorttien myötä. Tunnetaitokorttien avulla oppilaat voivat pohtia ja jäsentää omaa suhdettaan musiikkiin, harjoitteluun ja esiintymiseen. Harjoittelupäiväkirjoissa, joissa oppilas värittää jokaisen harjoittelun jälkeen jonkin kuvion, tavoitteena on saada oppilas reflektoimaan omaa toimintaansa. Värittäminen ei ole se tärkein asia vaan se, minkä värin oppilas valitsee ja miksi. Mitä se väri kertoo harjoittelusta? Miltä harjoittelu tuntui? Mistä se johtui? Yhdessä pianolla -kirja sisältää melodia-, sävel- ja rytmikortit, joita tarvitaan improvisointi- ja sävellystehtävissä. Niitä voi toki soveltaa opetukseen myös esim. apuvälineenä rytmien ja nuottien opetteluun, vaikkapa muistipeliä pelaten. Kortteja on paljon, ja ne kannattaa säilyttää esimerkiksi erillisissä pienissä muovipusseissa, jotta ne pysyvät tallessa. Niistä voi myös tehdä magneetteja kiinnittämällä kortit magneettitarraan.
Improvisointitehtävissä tärkeintä on päästä nauttimaan musiikin luomisesta ja hetkessä elämisestä sekä harjoitella musiikillista kommunikointia soittokaverin kanssa. Erilaisten improvisointitehtävien tarkoituksena on antaa ideoita ja herätellä mielikuvitusta. Soittotehtävän alussa sovituista säännöistä voidaan luopua, jos musiikillinen löytöretki tuntuukin vievän muualle. Polkuja löytyy useampia ja jokaiseen tutustumiselle on oma aikansa. Yhdessä pianolla- kirjan kappaleissa sekä improvisointi- ja sävellystehtävissä voi myös hyödyntää flyygelin sisältä loihdittavia sointimaailmoja. Miltä piano kuulostaa kieliä näppäilemällä? Entä kun kieliä taputtaa? Minkälaisia ääniä saa kaikupohjaa naputtamalla? Jo aivan pienien oppilaiden kanssa voidaan tehdä ensimmäiset improharjoitukset samalla kun tutustutaan soittimen rakenteeseen. Impropeli sopii toteutettavaksi kaikilla soittimilla tai vaikkapa laulaen ja kehorytmeillä.
Sävellystehtävissä otetaan ensiaskeleita säveltämiseen. Luodaan omia melodioita rytmi-, sävel- ja melodiakorttien avulla. Lisäksi kokeillaan tarinasäveltämistä ja kappaleen tekemistä valmiiseen pohjaan. Tilaa on myös oppilaiden omille kokeiluille.
Yhdessä tekeminen ja jaettu ilo on mitä parhain lisä jokaisen soittoharrastukseen. Toivotamme inspiroivia hetkiä ryhmätunneille!